Transparent

Gør det rigtigt: Sådan sikrer du en succesfuld implementering af ledelsessystem

Vidste du?

Her er, hvad implementering af nye kvalitetsledelsessystemer har lært mig

Af: Tine Uldall, Kvalitets- & Miljøchef, Lindab

Hvilke strategiske grundregler bør ethvert ledelsessystem hvile pÃ¥? Hvad er vigtigst at eksekvere pÃ¥ undervejs i et implementeringsforløb – og hvad gør du klogt i at undgÃ¥?

Det er spørgsmål, jeg godt gad have haft what-to-do og what-not-to-do svar på forud for de implementeringer, jeg har stået til måls for. Så her får du mine gode (og mindre gode) erfaringer med, hvordan du holder fast i vejgrebet på jeres proces.

1. Overordnede overvejelser til gavn for hele værdikæden

Først og fremmest; It-implementering er en opgave, der involverer store dele af en organisation. Det kræver mange overvejelser om systemkrav:

  • DATA – Hvordan møder I stigende krav til datarapportering? Fx CSRD, sourcing, emballagekrav, kundekrav, kvalitetskrav, miljøkrav
  • OVERBLIK – Hvordan skaber I overblik for brugeren? Fx enkel søgefunktion, hurtig navigation, visuelt overblik, max 3 klik
  • BROWSERBASERET – Hvordan sammensmelter system med digitaliseringskrav? Fx databeskyttelse, hostet løsning, minimering af risiko for servernedbrud, skal alle medarbejdere kunne tilgÃ¥ (mobil, Ipad, computer etc.)
  • DOKUMENTSTYRING – Hvordan fÃ¥r brugerne lyst til at bruge systemet? Fx samling af alle dokumenter ét sted, styring af dokumenter, differentiering af brugeradgang.
  • SUPPORT – Hvad er jeres behov? Fx nem supportadgang, hurtig behandling af forespørgsler, hjælp pÃ¥ dansk

2. Godkendelse: Det er nu, du har momentum!

  • BUSINESS CASE – Beskriv krav, forventninger, succeskriterier og risici ved udskiftning af system. Det kan blive et godt opslagsværk til senere brug.
  • INVITÈR LEDELSEN TIL STYREGRUPPEMØDE – Fremsend din business case forud for mødet og afstem dine forventninger til mødets udfald.
  • GODKENDELSE – NÃ¥r projektet er godkendt, sÃ¥ sørg for at holde ledelsen op pÃ¥ de ressourcer, der er givet til projektet.

Mit bedste råd i denne fase er nok; vent ikke for længe med at gå i gang. Det er nu, du har momentum og milepælsfornemmelser.

 

3. Opbygningsfasen: Afsøg alle (oversete) muligheder

Et ledelsessystem kan meget, og der skal tages stilling til indhold, relevans og til, hvordan det optimeres uden at inkludere unødvendige elementer:

  • PROJEKTGRUPPE – Brug tid pÃ¥ at finde ud af, hvordan systemet skal bygges op. Det er vigtigt, at strukturen er pÃ¥ plads.
  • BRUG IPW – Introkurser og sparring er vigtigt i starten. Jo bedre forberedelse, desto nemmere bliver selve arbejdet.
  • GÃ… PÃ… OPDAGELSE I SYSTEMET– Prøv systemet af og lær funktionerne bedre at kende. Det er nemmere at gøre, nÃ¥r du er i opbygningsfasen.
  • TÆNK PÃ… BRUGERNE – Jo bedre opsætning du kan lave til brugerne, jo nemmere fÃ¥r du ved at lave en succesfuld implementering sidenhen.
  • INVOLVÈR DINE INTERESSENTER – Spørg afdelingerne, hvordan de vil have opsætningen (her er det en god idé først at have nogenlunde styr pÃ¥ overblikmenuer, dokumentlister mv.)

4. Og nu vi taler om involvering

Jeg har også erfaret, hvor stor betydning brugerinvolvering har for at øge accepten af det nye system og mindske modstand mod forandringer. Det er, groft sagt, afgørende at få så mange som muligt i mål.

  • UNDERVIS BRUGERNE! De rette kompetencer skaber tryghed i systemet. Find den undervisningsform, der passer til din organisation.
  • STIL KRAV OM DELTAGELSE I UNDERVISNINGEN. Og sørg for opbakning fra ledelsen.
  • SKAB AMBASSADØRER AF SYSTEMET. Find de brugere, der er lettest at fÃ¥ med pÃ¥ vognen. Dem, der vil og kan.
  • INDSAML FEEDBACK! Opfordr alle til at komme med forslag til, hvordan systemet kan forbedres, tilpasses eller bruges mere effektivt.

 

NÃ¥r det sÃ¥ vælter ind med ’Kan systemet også…?’, ’Jeg har brug for…!’ og ’Hvad nu, hvis vi…?’, mÃ¥ du anerkende, at systemet aldrig bliver færdigt. Ikke, hvis I gÃ¥r op i tingene. SÃ¥ vil I altid forfine til noget (endnu) bedre.

DO’S & DONT’S: 8 forholdsregler, du let kan tage

DO’S

  • Forberedelse er altafgørende for succes!
  • Vær realistisk i din tidshorisont.
  • Inddrag afdelinger, sÃ¥ de kan medskabe deres egen platform
  • Tag elefanten i bidder. Opdel implementeringen i faser (dokumentstyring, interne afvigelser, leverandørstyring, reklamationsstyring, kompetencestyring, datavisualisering etc.

 

DONT’S

  • Det er svært at komme tilbage med ’Kan jeg fÃ¥ flere penge, tak.’ Husk at sætte lidt ekstra af til implementering. Hvorfor? Fordi du fÃ¥r brug for et klippekort pÃ¥ support den første tid.
  • Forsøg ikke at lege helt! Vær obs pÃ¥ at uddelegere opgaver.
  • Sørg for, at flere i organisationen kan ændre/udvikle i systemet. En opsigelse kan skabe akut mangel pÃ¥ ressourcer.
  • Brugergrupper ER vigtige. Det er træls at lave noget fundamentalt om sidenhen.

 

Og så bare lige: Rigtig god fornøjelse med at holde projektet i hånden. Husk, det er en langsigtet indsats, der kræver tålmodighed, opbakning og stor involvering af brugerne (det havde jeg lige brug for at gentage), inden I sammen surfer succesfuldt hen over målstregen.

Se demo

Se de vigtigste funktioner i vores 10-minutters demovideo.