Kerneopgaven viser vej til forankring af forandringer
Af: Anders Seneca, foredragsholder, ledelseskonsulent og forfatterI mange virksomheder bruger man meget tid på at forholde sig til forandringer. Urimeligt meget tid: Nye systemer skal implementeres, workflows skal gentænkes, og målsætninger revideres. Det er en naturlig del af løbende udvikling. Men vi glemmer, at hvis vi skal lykkes med alle de forandringer, skal vi også bruge energi på at forankre dem.
Kernen af problemet
Hvorfor er det et problem? Det er det, fordi når virksomheder undlader at forankre forandringer, drukner kerneopgaven nemt i et hav af distraktioner og uproduktive forandringer. ”OK, men vi har styr på vores kerneopgave”, tænker du nu – og måske vil dine kollegaer sige det samme afhængig af, om vi spørger den nyansatte medarbejder, den erfarne leder, den administrerende direktør eller kunden.
Min erfaring er imidlertid, at de færreste oplever, at vi styrer efter kerneopgaven. Vi har styr på, hvad vi laver hver især, men er vi også enige om, hvad vi sammen skal lykkes med? Hvordan den fælles succes ser ud i praksis? Til gengæld oplever vi, at vi styrter rundt og forholder os til forandringer. De fleste af os har en udtalt oplevelse af travlhed. Men det er sjældent kerneopgaven, der stresser.